Komunikacja międzyludzka to nieodłączny element codziennego życia każdego człowieka. Możemy wyrażać ją w formie werbalnej oraz niewerbalnej. Warto przede wszystkim oprócz mówienia skupić się na tym, aby dobrze słuchać drugiej osoby. Jak to zrobić? Sprawdzamy.
Słuchanie – dlaczego warto zadbać o ten element rozmowy?
Słuchacz jest osobą, która pomimo tego, że nie ma w zwyczaju mówić powinna jednak wyrażać to, że jest zainteresowana rozmową. W taki sposób można przede wszystkim pokazać szacunek dla rozmówcy oraz zmotywować go do dalszego mówienia. Słuchaczem jest osoba, która podczas konwersacji skupia się na przekazie drugiej osoby. Może to być zarówno rozmowa znajomych, wykład na uczelni lub konwersacja z doradcą w sklepie.
Słuchanie jest czynnością, która dla wielu osób wydaje się łatwa oraz niewymagająca odpowiedniej wiedzy – nic bardziej mylnego. Wszystko ze względu na fakt, że słuchając powinniśmy przede wszystkim skupiać się na swoim zachowaniu, która mówi dużo osobie mówiącej przekaz. Jest to szczególnie ważne podczas rozmowy z klientem przy podejmowaniu decyzji dotyczącej ważnej inwestycji. Wówczas słuchanie to sztuka, którą należy dobrze opanować.
Słuchanie przydaje się w życiu codziennym. Dobre opanowanie tej techniki nie tylko ułatwi prowadzenie konwersacji z drugą osobą, ale również zapewni możliwość zapamiętania odpowiedniego przekazu. W ten sposób stajemy się lepszą wersją samego siebie.
Słuchacz a mowa niewerbalna
Słuchacz to osoba, która przede wszystkim powinna dbać o swoją komunikację niewerbalną. Jest to szereg różnorodnych przekazów, które opierają się na mimice, gestykulacji lub określonym zachowaniu. W przeciwieństwie do mowy werbalnej, niewerbalna nie używa słów do komunikowania.
Badania pokazują, że aż 60% naszej mowy to właśnie różnorodne gesty oraz zachowanie. Właśnie dlatego będąc słuchaczem warto zwrócić na to uwagę. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że słuchanie wymaga skupienia oraz sygnalizowania rozmówcy, że go słuchamy. Jest to bardzo ważne szczególnie w związkach, ale nie tylko. Prowadząc konwersację możemy między innymi co pewien czas kiwać głową na znak twierdzenia, że jesteśmy zainteresowani przekazem oraz go rozumiemy. To pierwszy sposób na to, aby stać się dobrym słuchaczem. Dodatkowo skupmy się na naszej mowie ciała. Starajmy się przybrać otwartą pozycję – mowa tutaj o niekrzyżowaniu ze sobą nóg oraz rąk. W ten sposób dajemy do zrozumienia, że jesteśmy otwarci na przekaz ze strony osoby, która do nas mówi. Zamknięta postawa ciała szczególnie w interesach świadczy o tym, że nie jesteśmy zainteresowani ofertą.
Słuchając komunikujmy osobie mówiącej, że jesteśmy zainteresowani tym, co ma nam do powiedzenia. Możemy w tym celu podtrzymywać z nim kontakt wzrokowy oraz pochylić się w jego kierunku. Sprawia to, że osoba mówiąca czuje się potrzebna oraz może w komfortowy sposób kontynuować swoją wypowiedź.
Słuchacz a mowa werbalna
Słuchacz nie zawsze musi używać jedynie mowy niewerbalnej. Specjaliści mówią o tym, że to właśnie werbalna forma komunikacji sprawia, że rozmówca czuje się zrozumiany. Przekaz werbalny to przede wszystkim słowa, które kieruje się do innej osoby lub osób w konwersacji.
Słuchacz może wykorzystywać taki rodzaj komunikacji przede wszystkim upewniając się co jakiś czas, że przekaz jest dla niego jasny. Można wtedy powtórzyć pokrótce główny zamysł osoby mówiącej i dodać na końcu zdanie: czy dobrze zrozumiałem? Będzie to sygnał dla osoby mówiącej o tym, że zależy nam na dokładnym zidentyfikowaniu problemu oraz nieprzeoczeniu żadnego szczegółu. Dzięki temu sprawiamy, że druga osoba czuje się dobrze.
Można również sygnalizować osobie mówiącej swoje emocje, które towarzyszom określonej historii. Będą to pytania takie jak: naprawdę? I co było dalej? W ten sposób rozmówca może zyskać motywację do tego, aby kontynuować opowieść.
Jeśli jest taka możliwość słuchacz powinien również zadawać pytania dotyczące odpowiedniego wątku w konwersacji dopytując: jak się wtedy czułeś? i co na to twoja znajoma? Dzięki temu rozmówca może szerzej wyjaśnić odpowiedni temat.
Słuchacz to osoba, która ma odpowiednie zadanie do spełnienia – przede wszystkim musi wykorzystać mowę werbalną oraz niewerbalną do tego, aby potwierdzać osobie mówiącej, że jest zainteresowana konwersacją.