Czy można użyć jajko, w którym znaleziono plamkę krwi?

Czy można użyć jajko, w którym znaleziono plamkę krwi? “Patah Eliyahu. The Daily Halacha” (147)

 

Czy można użyć jajko, w którym znaleziono plamkę krwi?

Halacha rozróżnia w tej kwestii pomiędzy dwiema częściami jajka: żółtkiem, po hebrajsku helmon, i białkiem, po hebrajsku helbon. (Łatwą metodą, by zapamiętać oba terminy, jest skojarzenie słowa helmon z angielskim lemon, czyli cytryną, która jest żółta, a słowa helbon z hebrajskim halaw, czyli mlekiem, które jest białe). Jeśli krew zostanie wykryta na białku, plamkę krwi po prostu należy usunąć, po czym jajko jest zdatne do użytku. Z kolei w przypadku, gdy plamka krwi pojawia się na żółtku – halacha zabrania używania takiego jajka, jako że jest wielce prawdopodobne, że krew na żółtku uobecnia wczesne stadium wykształcenia się nowego kurczaka, czego zjedzenie jest zabronione.

To dotyczy tylko tych jajek, które zostały zapłodnione przez koguta. W nowoczesnej technologii do zapłodnienia dochodzi w inny sposób niż przez koguta. Jajka powstałe tymi metodami praktycznie nigdy nie rozwijają się w kurczaka, zatem plamka krwi wykryta nawet w żółtku nie czyniłaby takiego jajka zabronionym do spożycia. I mimo że niektóre firmy rzeczywiście mogłyby wprowadzić na rynek jajka zapłodnione przez koguta, na rynku byłaby ich mniejszość – halacha pozwala nam domniemać, że każde zakupione przez nas jajko należy do większości, która nie jest zapładniana przez koguta. Ten, kto wykryje plamkę krwi, mimo wszystko powinien ją usunąć, by uniknąć marit ha-ain (robienia pozornego wrażenia, że złamało się halachę), jeśli jednak się zapomni i nie sprawdzi jajka lub nie usunie wykrytej plamki – jajko nadal może być używane.

Zob. Rabin Icchak Josef – „Isur We-Heter”, s. 4, halacha 3.

Podsumowanie:

Jeśli plamka krwi zostanie wykryta w jakiejkolwiek części jajka, winna być usunięta, a jajko może być użyte. Jeśli ktoś się zapomni i nie sprawdzi jajka lub nie usunie wykrytej plamki – jajko post factum jest dozwolone do spożycia.

 

Rabbi Eli J. Mansour – „Patah Eliyahu. The Daily Halacha”, ss. 219-220, tłum. M. Łokietek